fredag 19. september 2014

Hjelpe meg!


Jeg har funnet skolen min. Da jeg var det hadde de lagt ut liste over kursdeltagerene og  hvilke kurs den enkelte er satt opp på.
Til min overrraskelseer jeg satt opp på A2+1.... Hvordan er det mulig? Jeg har tatt A1+1.Vi gikk gjennom 3 av 10 kapitler, så jeg antar at det er 3 deler. Folkeuniversitet følger "Europarådets nivåskala for språk" Hvis Proyecto Español gjør det samme så....
Jeg har sendt dem en mail og spurt om det er gjort en feil!
Se på listen over hva jeg liksom er i stand til og hva jeg skal begynne med!


Nivå A1 - Nybegynner


Lytteforståelse    Jeg kan kjenne igjen vanlige ord og svært enkle uttrykk som angår meg selv, min familie og mine nære omgivelser når man prater langsomt og tydelig.
Leseforståelse Jeg kan forstå kjente navn, ord og svært enkle setninger, for eksempel i annonser, på plakater eller i kataloger.
Føre en samtale Jeg kan delta i en samtale på en enkel måte hvis samtalepartneren er villig til å gjenta, omformulere, snakke langsomt og hjelpe meg å formulere meg. Jeg kan stille og svare på enkle spørsmål knyttet til umiddelbare behov eller til svært kjente emner.
Uttrykke seg muntlig Jeg kan bruke enkle uttrykk og setninger for å beskrive stedet der jeg bor og mennesker jeg kjenner.
Skriftlig Jeg kan skrive et enkelt postkort, samt fylle ut skjemaer med personlige opplysninger som navn, nasjonalitet og adresse.
Nivå A2 - Litt øvet



Lytteforståelse    Jeg kan forstå vanlige ord og ytringer knyttet til områder av personlig betydning, som enkel informasjon som gjelder meg selv, min familie, mitt nærmiljø og arbeidsliv. Jeg kan oppfatte hovedinnholdet i enkle, korte og tydelige beskjeder og meldinger. 
Leseforståelse Jeg kan lese svært korte, enkle tekster. Jeg kan finne spesifikke, forutsigbare opplysninger i enkel, dagligdags informasjon som reklame, brosjyrer, menyer og rutetabeller. Jeg kan forstå enkle, korte, personlige brev.
Føre en samtale Jeg kan delta i enkle og rutinepregede samtalesituasjoner som innebærer en enkel og direkte utveksling av informasjon om kjente emner og aktiviteter. Jeg kan bruke og forstå vanlige høflighetsfraser, men forstår som regel ikke nok til å holde samtalen gående. 
Uttrykke seg muntlig Jeg kan bruke en rekke uttrykk og setninger for på en enkel måte beskrive familie og andre mennesker, boforhold, min utdannelse og min nåværende eller tidligere jobb. 
Skriftlig Jeg kan skrive korte, enkle notater og beskjeder. Jeg kan skrive et veldig enkelt, personlig brev, f.eks. et takkebrev.                                                                                                         

3 kommentarer:

  1. Kanskje du kan mer enn du tror, eller kurset du er satt opp på bygger på det du har fra før? Lykke til :) Astrid

    SvarSlett
  2. Ja, kanskje du kan mer enn du tror?!

    SvarSlett