torsdag 18. september 2014

Den første dagen i mitt nye liv

Jeg våknet tidlig, litt over 8. "Så bra, da får jeg mye ut av dagen!" Første bom! Dette er Spania hvor det er en utfordring å finne et sted som serverer mer mettende mat enn type croissanter og kaffe så tidlig.....
Jeg fikk puttet i meg litt på ett sted og litt mer på et annet før jeg fant turistinformasjonen.En time før de åpnet. jeg fant en kafe og rakk et par kopper kaffe, ruslet litt rundt og omsider var det åpnet.
Betjeningen var kjapp og vennlig.
Så gjaldt det å finne scooterutleien. Det var litt av et prosjekt, men vennlige lokale hjalp meg frem. Det viste seg at de kun hadde 125 cc sykler, så jeg droppet det. Har jo bare lov til å kjøre 50 cc på billappen. Det andre stedet turistinfoen anbefalte var i Playa de San Juan. Så det utgikk.
Dagen begynte å bli varm så jeg fortsatte til stranden og tok meg en god dukkert og planla resten av dagen. Neste punkt, bussterminalen. Men da jeg passerte en bussholdeplass stoppet bussen til San Juan så jeg hoppet på den og dro på ny "sightseing". Jeg fant utleien, men da var klokken over ett. Andre bom: SIESTAEN!

  
 Vel, siestaen begynner med lunsj, så jeg fulgte det spanske eksemplet og fikk dagen første ordenlige måltid. Etter litt kaffe og pugging av verbbøyinger ruslet jeg ned på stranden og la meg på en solseng. Mens jeg ventet på at noen skulle ta betaling for sengen må jeg ha fulgt de lokale skikkene nok en gang for plutselig hadde det gått en time. Der ser dere hvor hellig siestaen er her i landet, ingen forstyrret meg mens jeg sov. Da jeg satte meg opp var innkreveren på plass i løpet av sekunder!
En ny dukkert, enda mer kaffe og ny runde med spamske verb, så var scooterutleien åpen. Men gjett hva! De var utleid for 50 cc størrelsen. Da var det bare å finne bussen tilbake til Alicante. På holdeplassen traff jeg en lokal mann som var god i engelsk. Han kunne fortelle at en nå har lov til å kjøre 125 cc sykkel med billappen i Spania. Han syntes også at utleieprisene var stive og anbefalte noen sjapper som selger brukte sykler. Så da blir det nok til at jeg leier for de to ukene jeg skal gå på kurs og "pendle" 4 mil. På lett motorsykkel går reisen unna på et blunk. Når jeg får oppholdstillatelse får jeg vurdere å kjøpe en brukt og selge den når jeg reiser hjem.                                                           
Når jeg leser gjennom dette innser jeg at det meste av dagen har gått med på å vente på at steder åpner. Jammen godt at jeg la inn 3 ekstra dager til å finne ut av ting.
De andre punktene på listen får vente til... manana, manana!



Ps Jeg skriver dette på en gatekafe over et glass rosevin....

4 kommentarer:

  1. Så bra du er vel fremme! Kos deg! Hilsen mamma

    SvarSlett
  2. Gøy å lese. Kommer nok til å se innom bloggen av og til. Lykke til!

    SvarSlett
  3. Tøff du er som søker nye utfordringer og impulser! Skal følge bloggen din videre. Lykke til :-)

    SvarSlett