lørdag 20. september 2014

Kalde føtter-kokende hode




Novasols nøkkelutlevering er kreativ. 
Jeg må møte kontaktpersonen på en bensinstasjon midt i ingenmannsland. Så jeg bestemte meg for å leie bil. Jeg kom frem til at det enkleste ville være å ta en drosje til flyplassen og leiebil videre. På flyplassen er det bagasjetraller en kan bruke fra det ene transportmiddelet til det andre. Jeg fikk booket en rimelig bil på nett og dro til flyplassen. Men jeg fant ikke utleien. Etterhvert skjønte jeg at jeg måtte ta en shuttlebuss til utleiefirmaet. Da hadde jeg "løpt" rundt i en time med 3 kofferter, ryggsekk og fiskestang. Hvorfor kjøpte jeg så stor og tung PC? For første gang i Spania plaget varmen meg. Jeg hadde heller ikke lykkes med å finne en internettkafe så jeg hadde ikke printet ut bestilling. Dette tok de 15 E ekstra for. Tror jeg skal kjøpe meg en printer, jeg.
Jeg hadde masse tid til  jeg skulle møte kontaktpersonen så jeg kjørte innom Santa Pola og fikk meg litt mat, det ble det mer gåing av. Jeg hadde fortsatt god tid da jeg satte meg i bilen igjen. Bilkjøring i Spania var slett ikke så verst, trodde jeg... En drøy time senere var jeg ikke like sikker, en annen ting jeg ikke var sikker på var hvor jeg befant meg. Jeg snudde og etter en stund fant jeg en strand med en del mennesker. Dessverre var de også turister og kunne bare oppgi at jeg var et sted i Alicante, provinsen, ikke byen. Jeg hadde prøvd å ring kontaktpersonen flere ganger underveis uten å få tak i ham. Til slutt ringte jeg Novasol i Danmark. Det viste seg at det nummeret jeg hadde skrevet ut med leiebeviset ikke var i bruk. Jeg fikk et annet nummer og kom endelig i kontakt med ham.
Omtrent da jeg fikk kontakt med han jeg skulle møte ble jeg reddet av en dame. Hun tegnet til og med kart for meg. Halvannen time forsinket svingte jeg inn på parkeringsplassen og møtte Novasols utsendte. Han kjørte foran meg til mitt mye hjem!
Rekkehuset mitt er bittelite og likevel veldig innholdsrikt. Det kommer bilder av det senere. Det som kan bli en utfordring her ar at bussen ligger 20 min gange ned bakken. Å gå opp igjen i nærmere 30 varmegrader kan nok legge en demper på begeistringen min.

Jeg var sulten og lempet inn kofferter, sekk og stang før jeg ruslet opp gaten til den lokale kafeen. Den er TYSK! Men du og så hyggelige alle er, fra klientellet til ekteparet som driver den. Jeg har allerede blitt tilbudt bruk av internett hos en portugisisk dame, leksehjelp av en spanjol og hjelp til å finne en brukt scooter av innehaverene. Nevnte jeg at stamkundene er en god miks av nasjonaliteter?
Siden stedet har internett her kommer det nok til bli mitt sted også!

Etter en god middag og møte med gode venner kom jeg hjem for å pakke ut. Plutselig virket leiligheten klaustrofobisk liten. Jeg kolliderte med dørkarmen eller skapet hver gang jeg gikk inn og ut fra soverommet. Det var ikke nok gulvplass til at jeg kunne åpne den største kofferten. Så jeg stablet sammen kjøkkenstolene og flyttet bordet. For andre gang i dag plaget varmen meg.
 Dagen etter var jeg tidlig oppe for å rekke å levere bilen før Didi skulle ta meg med på søndagsmarkedet.
Kjøringen til flyplassen gikk bra, uten feilmanøvre. Men hvor var nå utleien? Til slutt kjørte jeg ned til bussterminalen og fant shuttlebussen. Å følge den gikk greit og allt fulgte planen til jeg hadde tatt den vanlige bussen inn til Alicante  og skulle finne bussen tilbake til San Fulgencio litt før 10. Den hadde ingen avganger før i ettiden. Siden jeg skulle treffe Didi kostet jeg på meg en drosje.
Drosjesjåføren var ikke kjent så langt sør. Jeg hadde manøvret mot La Marina urbanizione dagen før, men siden  leiebeviset sa San Fulgencio brukte vi nesten to timer på å finne frem. Men nå vet jeg at jeg bor i tettstedet La Marina i San Fulgencio kommune...
Drosjeturen var svinedyr!
I tillegg viste det seg at Didi`s mor var syk så Didi kunne ikke gå på markedet i dag.
Den neste nedturen kom da de vennlige innehaverene hjalp meg med å dobbeltsjekke busstidene. Jeg trodde "horarios" betydde timesavganger. Men neida. RUTETABELL. Dermed er det kun de avgangene som står på tabellen. Jeg var så optimistisk at jeg trodde det var når den gikk på timen.... Men altså, jeg er ferdig på kurset kl 14 og avgangen før går 13:15. Så går neste avgang 19:00
Jeg hadde bestemt at 280 E i uken for scooter var for dyrt. Men nå må jeg revurdere dette. Det var nok grunnen til at denne leiligheten var så billig. Det koster en formue å komme seg til å fra denne bakevjen!
Det å spise ute har vist seg å være mye dyrere enn jeg hadde håpet, jeg har allerede fått ganske store uforutsette utgifter så jeg tærer på reservene.
Jeg må finne meg et mer sentralt sted før jeg blåser 10 ganger husleien på transport.





4 kommentarer:

  1. Du skriver så bra! Morsomt å lese! Lykke til på kurs i morgen! Spennende. Hilsen mamma

    SvarSlett
  2. Dette går bra Kathrine, nå har du tatt en god del av vanskelighetene på de første dagene. Estar de pie ! Abrazo !!

    SvarSlett
  3. Enig med Tine, du skriver kjempegodt. Flott at du dokumenterer alle erfaringene dine. Lykke til - dette greier du!

    SvarSlett
  4. Tusen takk!
    Jeg hadde vel egentlig ikke forventet at alt skulle flyte av seg selv...

    SvarSlett